GRI:
W najbliższym roku Grupa Budimex nadal będzie działać we wszystkich kluczowych sektorach rynku budowlanego na obszarze Polski, jak również na wybranych rynkach zagranicznych.
Pomimo przejściowych trudności spowodowanych pandemią, kwoty planowane do przeznaczenia na inwestycje przez głównych zamawiających, tj. GDDKiA oraz PKP PLK są stabilne i powinny kształtować się na zbliżonym poziomie do nakładów z roku 2020.
Grupa planuje konsekwentnie wzmacniać swoją pozycję w segmencie budownictwa kubaturowego oraz pozyskiwać nowe zlecenia w segmencie przemysłowo-energetycznym, kolejowym oraz hydrotechnicznym. W obszarze jej zainteresowania pozostają także przedsięwzięcia na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego. Swój rozwój Grupy realizować będzie również poprzez dywersyfikację portfela zamówień i ekspansję geograficzną.
Struktura portfela zamówień Grupy Budimex na dzień 31 grudnia 2020 roku przedstawia się następująco:
Średnio- i długoterminowe perspektywy rozwoju działalności Budimeksu zależą w głównej mierze od inwestycji podejmowanych w dwóch najważniejszych segmentach portfela Grupy – infrastrukturalnym i kolejowym.
Rozwój inwestycji w tych obszarach zdefiniowany jest w dokumentach strategicznych, zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim. Najważniejsze opracowania, stanowiące bazę do decyzji o inwestycjach związanych z transportem na poziomie europejskim, to:
- Europejski Zielony Ład, czyli plan działania na rzecz zrównoważonej gospodarki. Ambicją UE jest, aby do 2050 r. być obszarem neutralnym dla klimatu. Osiągnięcie tego celu będzie wiązało się z ograniczeniem emisji w sektorze transportu o 90% do 2050 r. w odniesieniu do wszystkich rodzajów transportu, a więc drogowego, kolejowego, lotniczego i wodnego W pierwszej kolejności Unia Europejska planuje zwiększyć rolę kolei oraz śródlądowych dróg wodnych w śródlądowym transporcie towarów, którego 75% stanowi dziś transport drogowy.
- Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności, która określa dziesięć kamieni milowych, wśród których znajduje się m.in.: podwojenie ruchu kolejowego dużych prędkości do 2030 r. i potrojenie go do 2050 r., a także wzrost kolejowego ruchu towarowego o 50% do 2030 r. i podwojenie go do 2050 r.
Kluczowy dokument, określający rozwój inwestycji infrastrukturalnych, a także kolejowych w Polsce, to horyzontalna Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku, wyznaczająca najważniejsze kierunki rozwoju transportu w kraju do 2030 roku. Jest ona związana z założeniami dotyczącymi perspektywą finansową Unii Europejskiej na lata 2021-2027. Jej główny cel to zwiększenie dostępności transportowej oraz poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu, a także efektywności sektora transportowego poprzez utworzenie spójnego, zrównoważonego, innowacyjnego oraz przyjaznego użytkownikowi systemu transportowego w wymiarze krajowym, europejskim i globalnym.
Istotnym elementem rozwoju sieci transportowej w Polsce jest realizacja inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny. CPK to planowany węzeł przesiadkowy zlokalizowany między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który po realizacji pierwszego etapu będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK uwzględnia także inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i sieci połączeń na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Komponent kolejowy w związku z wdrożeniem CPK obejmuje zarówno budowę nowych linii kolejowych, jak i modernizację istniejących.
Wydatki inwestycyjne głównych publicznych instytucji zamawiających są współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej, i dzięki zagwarantowaniu środków w nowej perspektywie budżetowej na lata 2021-2027 w programie Infrastruktura i Środowisko, wydają się być niezagrożone. Ponadto nowym narzędziem finansowania inwestycji, stanowiącym impuls do dalszego rozwoju zarówno branży budowlanej, jak i całej gospodarki, będzie Europejski Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, tj. największy fundusz w ramach zaproponowanego przez KE i zatwierdzonego w lipcu przez Radę Europejską, liczącego 750 mld EUR, pakietu instrumentów finansowych na rzecz odbudowy gospodarek europejskich po pandemii spowodowanej wirusem SARS-Cov-2. Fundusz ten wynosi 672,5 mld euro w formie pożyczek oraz dotacji na wsparcie reform i inwestycji podejmowanych przez państwa UE.