Zgodność z Taksonomią Unii Europejskiej
Głównymi pozycjami przychodów z działalności ujętej w systematyce w 2021 roku były:
Przychody
z realizacji kontraktów w zakresie budownictwa infrastrukturalnego dotyczącego transportu
4 434
mln zł
Przychody
dotyczące budowy infrastruktury wspomagającej niskoemisyjny transport drogowy i transport publiczny
2 316
mln zł
Przychody
dotyczące budowy infrastruktury na potrzeby transportu kolejowego
1 913
mln zł
Przychody
dotyczące budowy infrastruktury wspomagającej niskoemisyjny transport wodny
144
mln zł
Przychody
z realizacji kontraktów na budowę nowych budynków
1 364
mln zł
Przychody
związane z budową instalacji poboru, uzdatniania i oczyszczania wody
190
mln zł
Przychody
z instalacji odprowadzania i oczyszczania ścieków
18
mln zł
Przychody
segmentu Grupy odpowiedzialnego za gospodarkę odpadami
663
mln zł
Przychody
z wytwarzania energii elektrycznej z energii wiatrowej
4
mln zł
Przychody
z montażu sprzętu zwiększającego efektywność energetyczną budynków
1
mln zł
Nakłady inwestycyjne były ponoszone przede wszystkim na:
Nakłady
na park maszynowy obejmujący pojazdy, sprzęt i maszyny budowlane
64
mln zł
Nakłady
na pojazdy i maszyny wykorzystywane w segmencie gospodarki odpadami
41
mln zł
Nakłady
ponoszone na naprawy i utrzymanie we właściwej kondycji pojazdów, sprzętu i maszyn budowlanych
37
mln zł
Nakłady
ponoszone na naprawy i utrzymanie we właściwej kondycji pojazdów i maszyn służących do gospodarki odpadami
26
mln zł
Grupa Budimex po raz pierwszy ujawnia w niniejszym raporcie informacje dotyczące tzw. unijnej Taksonomii działalności zrównoważonej środowiskowo. Obowiązki z tym związane zostały wprowadzone Rozporządzeniem Parlamentu i Rady (UE) 2020/852 z 18 czerwca 2020 r. W pierwszym roku obowiązywania, zgodnie z treścią Rozporządzenie Delegowanego Komisji (UE) 2021/2178 Grupa Budimex ujawnia odsetek obrotu, nakładów inwestycyjnych i wydatków operacyjnych kwalifikujących się do systematyki (Taksonomii), bez konieczności weryfikacji Technicznych Kryteriów Kwalifikacji, czyli ustalenia jaki odsetek tych trzech wartości jest związany z działalnością zrównoważoną środowiskowo.
Zasady rachunkowości
W celu obliczenia odsetka obrotu, nakładów inwestycyjnych (CapEx) i wydatków operacyjnych (OpEx) kwalifikujących się do systematyki zastosowano następujące zasady:
Obrót
W odniesieniu do obrotu, podstawę stanowiły całkowite skonsolidowane przychody Grupy w roku 2021, ujawnione w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym w skonsolidowanym rachunku zysków i strat w pozycji „Przychody netto ze sprzedaży produktów i usług oraz towarów i materiałów”. Do licznika przypisano przychody z działalności kwalifikującej się do systematyki.
Nakłady inwestycyjne (CapEx)
W odniesieniu do nakładów inwestycyjnych (CapEx) podstawę stanowiły nakłady inwestycyjne poniesione we wszystkich spółkach Grupy Kapitałowej, które zostały wykazane w skonsolidowanym sprawozdaniu z przepływów pieniężnych w ramach działalności inwestycyjnej w pozycji „Nabycie wartości niematerialnych oraz rzeczowych aktywów trwałych”. Do licznika przypisano tę część CapEx, która dotyczy rodzajów działalności kwalifikujących się do systematyki. W przypadku nakładów inwestycyjnych na pojazdy, sprzęt i maszyny budowlane zastosowano metodę alokacji proporcjonalnej. Grupa wykorzystuje pojazdy, sprzęt i maszyny budowlane, które są wykorzystywane przy realizacji różnych kontraktów, zarówno związanych z działalnością kwalifikującą się do systematyki, jak i niekwalifikującą się; ponadto ta sama maszyna może być w różnych okresach roku wykorzystywana na różnych kontraktach. Całość nakładów inwestycyjnych na pojazdy, sprzęt i maszyny budowlane została więc przypisana do poszczególnych rodzajów działalności w proporcji odpowiadającej proporcji przychodów z danych kontraktów. Powyższe nie dotyczy nakładów inwestycyjnych w spółce FBSerwis, gdzie przypisanie CapEx’u nastąpiło bezpośrednio.
Wydatki operacyjne (OpEx)
W odniesieniu do wydatków operacyjnych (OpEx) podstawę stanowiły wszystkie koszty służące do bieżącej obsługi aktywów Grupy i utrzymywania ich we właściwej kondycji. Do licznika przypisano tę część OpEx, która dotyczy rodzajów działalności kwalifikujących się do systematyki. W przypadku wydatków operacyjnych na sprzęt i maszyny budowlane zastosowano metodę alokacji proporcjonalnej w sposób identyczny, jak w opisanym powyżej przypadku CapEx’u. W przypadku wydatków operacyjnych związanych z pojazdami i maszynami wykorzystywanymi w segmencie FBSerwis przypisanie OpEx’u nastąpiło bezpośrednio.
W przypadku wydatków operacyjnych, które w Rozporządzeniu Delegowanym Komisji (UE) 2021/2178 definiowane są w sposób nie odnoszący się do międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej, dokonano przeglądu wszystkich kont w systemie rachunkowym Grupy, a następnie zidentyfikowane pozycje spełniające definicję OpEx’u związane z utrzymaniem we właściwej kondycji pojazdów, sprzętu i maszyn budowlanych zostały przypisane w sposób proporcjonalny, a pozycje związane z pojazdami i maszynami wykorzystywanymi do prowadzenia gospodarki odpadami przypisano bezpośrednio do odpowiedniego rodzaju działalności. Wydatki operacyjne stanowią pozycje kosztowe w rachunku zysków i strat, w odróżnieniu od nakładów inwestycyjnych, będących zwiększeniami salda środków trwałych i wartości niematerialnych, dlatego też wartości uwzględnione w kalkulacjach CapEx i OpEx są odrębne.
Grupa ujawnia w niniejszym raporcie po raz pierwszy udział działalności kwalifikującej się do systematyki w zakresie dotyczącym raportowanego okresu, tj. 01.01.2021-31.12.2021, więc ujawnienie nie zawiera informacji o zmianach danych dla poprzednich okresów.
Z uwagi na fakt, iż w pierwszym roku raportowania ujawniane są tylko informacje o odsetku obrotu, nakładów inwestycyjnych i wydatków operacyjnych kwalifikujących się do systematyki (a nie zgodnych lub niezgodnych z systematyką), nie identyfikowano rodzajów działalności przyczyniających się do więcej niż jednego celu środowiskowego. Nie istniała w związku z tym potrzeba stosowania specjalnych procedur w celu uniknięcia podwójnego liczenia.
Nie dokonywano ponadto dezagregacji kluczowych wskaźników wyników pomiędzy poszczególne jednostki operacyjne Grupy. Jednocześnie Grupa identyfikuje konieczność dokonania takiej dezagregacji w kolejnym roku, gdy weryfikowane będzie spełnienie Technicznych Kryteriów Kwalifikacji.
Obrót
Tabela 1: Odsetek obrotu kwalifikującego się do systematyki
Działalność gospodarcza | Kod lub kody | Obrót (wartość bezwzględna) | Część obrotu |
mln zł | % | ||
A. DZIAŁALNOŚĆ KWALIFIKUJĄCA SIĘ DO SYSTEMATYKI | |||
Produkcja energii elektrycznej z energii wiatrowej | 4.3. | 4 | 0,1% |
Budowa, rozbudowa i eksploatacja systemów poboru, uzdatniania i dostarczania wody | 5.1. | 190 | 2,4% |
Budowa, rozbudowa i eksploatacja systemów odprowadzania i oczyszczania ścieków | 5.3. | 18 | 0,2% |
Zbieranie i transport odpadów innych niż niebezpieczne we frakcjach segregowanych u źródła | 5.5. | 663 | 8,4% |
Infrastruktura na potrzeby transportu kolejowego | 6.14. | 1 973 | 24,9% |
Infrastruktura wspomagająca niskoemisyjny transport drogowy i transport publiczny | 6.15. | 2 316 | 29,3% |
Infrastruktura wspomagająca niskoemisyjny transport wodny | 6.16. | 144 | 1,8% |
Budowa nowych budynków | 7.1. | 1 364 | 17,2% |
Montaż, konserwacja i naprawa sprzętu zwiększającego efektywność energetyczną | 7.3. | 1 | 0% |
Razem (A) | 6 674 | 84,4% | |
B. DZIAŁALNOŚĆ NIEKWALIFIKUJĄCA SIĘ DO SYSTEMATYKI | |||
Obrót z działalności niekwalifikującej się do systematyki (B) | 1 237 | 15,6% | |
Razem (A+B) | 7 911 | 100% |
Grupa uzyskuje przychody z kilku segmentów działalności, z których większość jest ujęta w systematyce w zakresie załączników I i II do aktu delegowanego w sprawie klimatu (Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2021/2139). Głównymi pozycjami przychodów z działalności ujętej w systematyce w 2021 roku były:
- Przychody z realizacji kontraktów w zakresie budownictwa infrastrukturalnego dotyczącego transportu w wysokości 4 434 mln zł, dotyczące budowy infrastruktury wspomagającej niskoemisyjny transport drogowy i transport publiczny (2 316 mln zł), infrastruktury na potrzeby transportu kolejowego (1 973 mln zł) i infrastruktury wspomagającej niskoemisyjny transport wodny (144 mln zł).
- Przychody z realizacji kontraktów na budowę nowych budynków w wysokości 1 364 mln zł.
- Przychody związane budową instalacji poboru, uzdatniania i oczyszczania wody w wysokości 190 mln zł oraz instalacji odprowadzania i oczyszczania ścieków w wysokości 18 mln zł.
- Przychody segmentu Grupy odpowiedzialnego za gospodarkę odpadami w wysokości 663 mln zł.
Ponadto Grupa uzyskiwała w 2021 r. przychody z wytwarzania energii elektrycznej z energii wiatrowej (4 mln zł) oraz z montażu sprzętu zwiększającego efektywność energetyczną budynków (1 mln zł).
Udział obrotu kwalifikującego się do systematyki w całości obrotu wyniósł w 2021 r. 84,4%.
Nakłady inwestycyjne (CapEx)
Tabela 2: Odsetek nakładów inwestycyjnych (CapEx) kwalifikujących się do systematyki
Działalność gospodarcza | Kod lub kody | Nakłady inwestycyjne (CapEx)(wartość bezwzględna) | Część nakładów inwestycyjnych |
mln zł | % | ||
A. DZIAŁALNOŚĆ KWALIFIKUJĄCA SIĘ DO SYSTEMATYKI | |||
Budowa, rozbudowa i eksploatacja systemów poboru, uzdatniania i dostarczania wody | 5.1. | 1 | 0,8% |
Zbieranie i transport odpadów innych niż niebezpieczne we frakcjach segregowanych u źródła | 5.5. | 31 | 29,7% |
Infrastruktura na potrzeby transportu kolejowego | 6.14. | 41 | 39,4% |
Infrastruktura wspomagająca niskoemisyjny transport drogowy i transport publiczny | 6.15. | 18 | 17,1% |
Infrastruktura wspomagająca niskoemisyjny transport wodny | 6.16. | 1 | 0,6% |
Budowa nowych budynków | 7.1. | 6 | 5,7% |
Montaż, konserwacja i naprawa sprzętu zwiększającego efektywność energetyczną | 7.3. | 0 | 0% |
Razem (A) | 97 | 93,3% | |
B. DZIAŁALNOŚĆ NIEKWALIFIKUJĄCA SIĘ DO SYSTEMATYKI | |||
Nakłady inwestycyjne (CapEx) na działalność niekwalifikującą się do systematyki (B) | 7 | 6,7% | |
Razem (A+B) | 104 | 100% |
Nakłady inwestycyjne (CapEx) kwalifikujące się do systematyki są związane z realizacją planów inwestycyjnych zaakceptowanych przez Zarząd.
Nakłady inwestycyjne były ponoszone przede wszystkim na:
- Nakłady na park maszynowy obejmujący pojazdy, sprzęt i maszyny budowlane w wysokości 64 mln zł.
- Nakłady na pojazdy i maszyny wykorzystywane w segmencie gospodarki odpadami w wysokości 41 mln zł.
Udział nakładów inwestycyjnych kwalifikujących się do systematyki w całości nakładów inwestycyjnych wyniósł w 2021 r. 93,4%.
Wydatki operacyjne (OpEx)
Tabela 3: Odsetek wydatków operacyjnych (OpEx) kwalifikujących się do systematyki
Działalność gospodarcza | Kod lub kody | Nakłady inwestycyjne (CapEx)(wartość bezwzględna) | Część nakładów inwestycyjnych |
mln zł | % | ||
A. DZIAŁALNOŚĆ KWALIFIKUJĄCA SIĘ DO SYSTEMATYKI | |||
Budowa, rozbudowa i eksploatacja systemów poboru, uzdatniania i dostarczania wody | 5.1. | 1 | 1,1% |
Zbieranie i transport odpadów innych niż niebezpieczne we frakcjach segregowanych u źródła | 5.5. | 26 | 35,4% |
Infrastruktura na potrzeby transportu kolejowego | 6.14. | 11 | 14,6% |
Infrastruktura wspomagająca niskoemisyjny transport drogowy i transport publiczny | 6.15. | 19 | 26,2% |
Infrastruktura wspomagająca niskoemisyjny transport wodny | 6.16. | 1 | 0,9% |
Budowa nowych budynków | 7.1. | 6 | 8,4% |
Montaż, konserwacja i naprawa sprzętu zwiększającego efektywność energetyczną | 7.3. | 0 | 0% |
Razem (A) | 63 | 86,6% | |
B. DZIAŁALNOŚĆ NIEKWALIFIKUJĄCA SIĘ DO SYSTEMATYKI | |||
Wydatki operacyjne (OpEx) na działalność niekwalifikującą się do systematyki (B) | 10 | 13,4% | |
Razem (A+B) | 73 | 100% |
W przypadku wydatków operacyjnych (OpEx) największa kwota (37 mln zł) była związana z naprawami i utrzymaniem we właściwej kondycji pojazdów, sprzętu i maszyn budowlanych. Z kolei 26 mln zł wyniosły wydatki operacyjne ponoszone na naprawy i utrzymanie we właściwej kondycji pojazdów i maszyn służących do gospodarki odpadami.
Udział wydatków operacyjnych kwalifikujących się do systematyki w całości wydatków operacyjnych wyniósł w 2021 r. 86,6%.