ZASADY „POLITYKI ZINTEGROWANEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA” W OBSZARZE ŚRODOWISKA
W spółkach Grupy Kapitałowej Budimex wprowadzono zindywidualizowane podejście do kwestii zarządzania obszarem środowiska i zmian klimatu, dostosowane do charakterystyki modelu biznesowego tych podmiotów.
W obowiązującym w Budimeksie SA systemie, którego osią są „Zasady polityki zintegrowanego systemu zarządzania”, podstawowymi założeniami są:
Budimex SA realizuje działania, bazując na przyjętych procedurach, instrukcjach i standardach środowiskowych. Zdefiniowane zostały zasady zarządzania środowiskowego i wymagania w stosunku do działalności operacyjnej – realizacji kontraktów budowlanych. „Standardy ochrony środowiska Budimex” regulują zasady właściwego zabezpieczania wód, gruntu, powietrza i różnorodności biologicznej w trakcie realizacji robót budowlanych oraz procesów pomocniczych. „Standardy ochrony środowiska w Budimex SA” dotyczą:
magazynowania odpadów niebezpiecznych w sposób bezpieczny dla środowiska,
wyposażenia budów w apteczkę ekologiczną w celu sprawnej likwidacji niewielkich wycieków i rozlewów, aby zapobiec zanieczyszczaniu środowiska naturalnego,
bezpiecznego operowania paliwami płynnymi podczas transportu, magazynowania i tankowania sprzętu i pojazdów,
organizacji prac powodujących emisję pyłów do powietrza w celu redukcji uciążliwości pyłowej,
bezpiecznego operowania substancjami niebezpiecznymi podczas transportu, magazynowania i użytkowania tych substancji,
organizacji prac powodujących emisję hałasu w celu ograniczenia emisji hałasu,
organizacji prac powodujących wibracje w celu redukcji uciążliwości wibracyjnej,
organizacji prac w zbliżeniu wód stojących i płynących w celu bezpiecznego dla środowiska wodnego sposobu wykonywania prac w korycie rzeki lub w basenie jeziora, stawu czy morza, a także na linii brzegowej cieków i zbiorników wodnych.
organizacji prac związanych z odprowadzaniem wód z tymczasowych odwodnień w celu ochrony wód stojących i płynących przed zanieczyszczeniami odprowadzanymi z wodami gruntowymi i powierzchniowymi (np. emisja zawiesin),
czyszczenia kół pojazdów z błota oraz urządzeń zanieczyszczonych betonem, mieszankami cementowo-wapiennymi lub gipsowymi w sposób bezpieczny dla środowiska wodno-gruntowego,
zapewnienia skutecznej ochrony drzew i krzewów przed uszkodzeniem lub zniszczeniem podczas prac budowlanych,
zapewnienia skutecznej ochrony i minimalizacji strat w populacji płazów podczas prac budowlanych,
czytelnego i zrozumiałego oznakowania miejsc gromadzenia odpadów, infrastruktury chroniącej środowisko i miejsc monitoringu środowiskowego.
Przed rozpoczęciem prac budowlanych przeprowadzana jest identyfikacja aspektów środowiskowych, które podlegają nadzorowi. Na podstawie zidentyfikowanych potencjalnych zagrożeń dla środowiska i wpływu na środowisko planowanych prac budowlanych uzgadniany jest wewnętrznie „Plan zadań środowiskowych” będący częścią „Planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia” (dalej: plan BIOZ). „Plan zadań środowiskowych” określa rodzaj emisji i wskazuje ryzyka oraz działania ochronne i minimalizujące oddziaływanie na środowisko naturalne podczas prowadzenia prac budowlanych w następujących obszarach:
interakcji budowy z otoczeniem i sposobu ograniczenia uciążliwości powodowanej przez wykonywanie robót budowlanych oraz analizy otoczenia budowy i zaplecza pod kątem sąsiedztwa z zakładem przemysłowym o zwiększonym lub dużym ryzyku, wystąpienia awarii przemysłowej czy zakładu o zwiększonym reżimie sanitarnym i wskazanie w takich przypadkach sposobu działania,
wytwarzania odpadów ze wskazaniem sposobów postępowania ograniczających je i sposobów zabezpieczenia środowiska przed działaniem wytwarzanych i magazynowanych odpadów,
emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz emisji hałasu i wibracji ze wskazaniem zabezpieczeń,
zużycia surowców i materiałów z uwzględnieniem oszczędnego gospodarowania nimi i stosowaniem materiałów recyklingowych,
wykorzystania powierzchni ziemi i gleby ze wskazaniem organizacji zapleczy budowy w sposób zapewniający oszczędne gospodarowanie terenem, a także przywrócenia terenu do stanu pierwotnego po zakończeniu budowy; wskazywany jest sposób postępowania w przypadku trafienia na zanieczyszczony grunt,
korzystania z wody i odprowadzania ścieków z uwzględnieniem najbezpieczniejszego dla danych warunków zaopatrzenia budowy w wodę i odprowadzanie ścieków oraz określenie zabezpieczeń środowiska gruntowo-wodnego przy pracach budowlanych,
operowania substancjami niebezpiecznymi ze wskazaniem zabezpieczeń,
wpływu na bioróżnorodność ze wskazaniem działań ograniczających i minimalizujących ten wpływ,
wpływu na dziedzictwo kulturowe ze wskazaniem działań ograniczających i minimalizujących ten wpływ,
wystąpienia potencjalnych sytuacji awaryjnych ze wskazaniem wyposażenia ratunkowego w takich przypadkach.
korzystania z wody i odprowadzania ścieków z uwzględnieniem najbezpieczniejszego dla danych warunków zaopatrzenia budowy w wodę i odprowadzanie ścieków oraz określenie zabezpieczeń środowiska gruntowo-wodnego przy pracach budowlanych,
Za realizację działań operacyjnych, określonych w planie BIOZ, odpowiada każda jednostka organizacyjna Budimex SA, dla której zidentyfikowano czynniki mające wpływ na środowiskowo i klimat. Spółka regularnie ocenia wpływ działań własnych na środowisko naturalne oraz podejmuje stosowne środki zaradcze w celu minimalizacji zagrożeń, jeśli występują.
Duża część wpływu środowiskowego spółki generowana jest przez dostawców usług i wyrobów, dlatego istotne dla Budimeksu SA są porozumienie i współpraca z partnerami biznesowymi również w kwestii ochrony środowiska naturalnego. Partnerzy biznesowi poddawani są kwalifikacji wstępnej, tj. ocenie celem weryfikacji ich działalności z przepisami ochrony środowiska. Dostawcy, decydując się na współpracę, zobowiązują się do postępowania zgodnie ze standardem Budimeksu SA, czyli zasadami obowiązującymi w spółce (procedury, instrukcje, inne wewnętrzne regulacje). Wszyscy dostawcy, którzy działają na terenie prowadzonych przez spółkę inwestycji, przechodzą szkolenia dotyczące gospodarowania odpadami oraz postępowania w przypadku awarii w środowisku. Ocenie poddawane jest doświadczenie dostawcy i jego odpowiedzialność, m.in. w obszarze środowiska.
Podstawowymi aspektami „Polityki zintegrowanego systemu zarządzania” w obszarze środowiska w Mostostalu Kraków SA są:
ciągłe zmniejszanie wpływu działalności firmy na środowisko naturalne,
systematyczne podnoszenie świadomości środowiskowej pracowników oraz dostawców,
spełnienie wymagań i zobowiązań wynikających z obowiązujących przepisów prawnych i norm,
ochrona zasobów naturalnych poprzez ograniczenie ilości wytwarzanych odpadów oraz zużycia wody, energii elektrycznej i paliw.
Odpowiedzią spółki na powyższe wyzwania są opracowane i wdrożone procedury, takie jak:
organizacja i zarządzanie środowiskiem na kontrakcie,
szczegółowe zasady ewidencji środków trwałych i przedmiotów niskocennych – zawierających substancje kontrolowane,
identyfikacja i kwalifikacja aspektów środowiskowych,
monitorowanie i pomiary środowiskowe,
sprawozdawczość emisyjna i monitoring efektu ekologicznego,
awarie i incydenty środowiskowe.
instrukcja kwalifikowania i gospodarowania materiałami pozyskiwanymi w ramach robót,
Duża część wpływu środowiskowego Mostostalu Kraków SA związana jest z funkcjonowaniem Wytwórni Konstrukcji Stalowych w Krakowie i Kleszczowie. Na tym terenie prace realizowane są zarówno przez siły własne firmy, jak i partnerów biznesowych. Dostawcy usług przechodzą szkolenie z obowiązujących w spółce procedur z zakresu ochrony środowiska, w tym z zasad postępowania w przypadku awarii w środowisku.
Podstawowymi aspektami „Polityki ochrony środowiska” są:
zobowiązanie do ochrony środowiska, w tym zapobieganie awariom, zanieczyszczeniom i wypełnianie zobowiązań zgodności,
ciągłe doskonalenie efektywności środowiskowej instalacji,
stałe doskonalenie systemu zarządzania jakością i środowiskowego w celu poprawy efektów działalności środowiskowej zarówno
na płaszczyźnie zarządzania, jak i we wszelkich działaniach pracowników.
Zasady polityki systemu zarządzania środowiskiem, oparte na wymogach Decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1147 z dnia 10 sierpnia 2018 r., ustanawiającej konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) odnośnie do przetwarzania odpadów, dotyczą:
i ograniczających skutki wystąpienia potencjalnych awarii mających negatywny wpływ na środowisko.
i ograniczających zużycie energii.
Odpowiedzią spółki na powyższe wyzwania są opracowane i wdrożone procedury: