Stopniowo przygotowywane są inwestycje w obszarze budownictwa wodnego. W przypadku projektów portowych realizowane są trzy duże inwestycje w terminale kontenerowe w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu. Całkowita wartość inwestycji w porty morskie szacowana jest na ponad 20 mld zł. Pod koniec 2022 roku rozpoczęła się budowa nowego terminalu T3 na terenie gdańskiego portu. Projekt realizowany jest przez konsorcjum firm Budimex oraz DEME. Pełne zakończenie inwestycji planowane jest w drugim kwartale 2025 roku. W przypadku portu w Świnoujściu trwał proces wyboru firmy, która zbuduje terminal kontenerowy. Z kolei morski Port Gdynia został w 2021 roku wybrany przez Radę Ministrów na optymalne miejsce lokalizacji terminalu instalacyjnego, przeznaczonego na potrzeby organizacji procesu budowy i obsługi morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Z końcem listopada 2021 roku Port Gdynia otrzymał decyzję środowiskową dla projektu budowy Portu Zewnętrznego.
W związku z blokadą czarnomorskich portów i brakiem możliwości wywozu przez nie ukraińskiego zboża, w lipcu 2022 roku polski rząd zdecydował, że w Porcie Gdańsk powstanie terminal do przesyłu ukraińskiego ziarna. Jednakże realizacja tej inwestycji się nie rozpoczęła. Podnoszona jest potrzeba budowy kolejnych terminali dla wywozu ukraińskich produktów. W 2021 roku rozpoczęto inwestycje na Odrzańskiej Drodze Wodnej. Cały projekt ma objąć drogę wodną E30 na rzece Odra na odcinku od granicy z Czechami do Świnoujścia. Ponadto planowane są inwestycje w drogę wodną E40 obejmującą Wisłę od Gdańska do Warszawy, Narew oraz Bug oraz drogę wodną E70 obejmującą Odrę od Kanału Odra-Hawela do Kostrzynia, drogę wodną Wisła-Odra, Dolną Wisłę i Szkarpawę. Szacowany koszt inwestycji w rozwój infrastruktury transportu wodnego wynosi ponad 77 mld zł.
Należy jednakże zaznaczyć, że wiele projektów z zakresu budownictwa wodnego budzi liczne protesty ekologów.