7. Działalność operacyjna Grupy Budimex w 2023 r., 7.5. Podnoszenie standardów w łańcuchu dostaw

7.5. Podnoszenie standardów w łańcuchu dostaw

[GRI 3-3] [GRI 308-1] [GRI 308-2] [GRI 414-1] [GRI 414-2] [ESRS SMB-3] [ESRS G1-2]]

W związku z realizacją procesów budowlanych Grupa Budimex współpracuje z wieloma dostawcami towarów i usług z różnych branż. Zgodnie z obowiązującymi w firmie procedurami Zintegrowanego Systemu Zarządzania prowadzony jest stały proces kwalifikacji i bieżących ocen partnerów biznesowych, uwzględniający również kwestie istotne z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju, tj. odpowiedzialność poszczególnych podmiotów w kwestiach społecznych i środowiskowych.

Głównym celem współpracy jest zapewnienie najwyższych standardów BHP, jakościowych i środowiskowych oraz wysokiej efektywności działania, dlatego w pierwszej kolejności firma stawia na współpracę z dostawcami i podwykonawcami kwalifikowanymi. Ocena wstępna dokonywana jest na podstawie ankiety kwalifikacyjnej (formularz PO-04-01-F05 do ‎procedury PO-04-01). ‎Firmy zainteresowane współpracą są proszone o wypełnienie ankiety za pośrednictwem systemu; jest ona również dostępna do samodzielnego wypełnienia na naszej stronie WWW. Przed nadaniem kwalifikacji sprawdzana jest zgodność danych z rejestrami publicznymi (https://podatki.gov.pl, https://aplikacja.ceidg.gov.pl, https://ekrs.ms.gov.pl,
https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/#/vat-validation) oraz prywatnymi (Polska Wywiadownia Gospodarcza, https://www.pwg.info.pl/), a także prowadzona jest weryfikacja pod kątem potrzeb Grupy Budimex i standardów. Wystosowywana jest również prośba o dostarczenie: certyfikatu/certyfikatów jakości ISO i AQAP, certyfikatu ZKP (aprobaty techniczne), licencji, uprawnień i referencji. Dane z ankiety są wprowadzane do bazy i służą budowom jako podstawowe źródło informacji podczas nawiązywania współpracy w konkretnym zakresie.

Wstępnie kwalifikowany kontrahent to każdy kontrahent, który zadeklarował, że w jego firmie przestrzegane są obowiązujące w Rzeczpospolitej Polskiej prawa pracownicze oraz prawne wymagania dotyczące ochrony środowiska.

Każdy podmiot, który zdecyduje się odpowiedzieć na zaproszenie do udziału w procesie zakupowym, musi uwzględnić w ofercie stworzony przez Grupę Budimex katalog wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, przeciwpożarowych oraz ochrony środowiska, stanowiący uzupełnienie wymagań określonych prawem. Sposób realizacji poszczególnych obowiązków może być przedmiotem uzgodnień na etapie negocjacji i wyboru dostawcy.

Grupa Budimex współpracuje wyłącznie z podmiotami postępującymi odpowiedzialnie. W procesie wyboru dostawców materiałów i usług jednym z kryteriów kwalifikacji jest pomyślne przejście oceny przestrzegania praw człowieka (w tym praw pracowniczych), co reguluje instrukcja do procedury zakupów (Zasady kwalifikacji i oceny dostawców wyrobów i usług). Wszyscy partnerzy firmy podpisują zobowiązanie do przestrzegania zbioru zasad postępowania dla kontrahentów Budimex SA, zaś Grupa Budimex zastrzega w podpisywanych umowach prawo do weryfikacji ich praktyk w tym zakresie. Zgodnie z dokumentem każdy podwykonawca i dostawca ma obowiązek realizować swoje cele gospodarcze z poszanowaniem zasad praworządności i etyki oraz praw człowieka. Integralną część podpisywanych umów stanowią Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz Wymagania dotyczące ochrony środowiska [1]. Współpraca z dostawcami w zakresie ochrony środowiska na etapie realizacji budów została opisana w rozdziale 4.3.

Po zakończeniu dostaw/świadczenia usług odbywa się ponowna ocena przestrzegania przez danego dostawcę praw człowieka.

Po zakończeniu współpracy kontrahent jest oceniany według poniższych kryteriów: ‎

  • dotrzymanie terminów (DT),
  • jakość wyrobu/usługi (JP),
  • potencjał techniczny (PT),
  • spełnianie warunków cenowych (SW),‎
  • spełnianie warunków w zakresie bezpieczeństwa i higieny (stosuje się tylko do podwykonawców idostawców usług sprzętowo-transportowych) (BH),‎
  • postępowanie w zakresie ochrony środowiska (stosuje się tylko do podwykonawców i ‎‎dostawców usług sprzętowo-transportowych) (OS). ‎


Weryfikowane jest dodatkowo:

  • Czy wystąpiły trudności we współpracy z ‎kontrahentem, a jeżeli tak, to jakie?
  • Czy w okresie współpracy z dostawcą wystąpiły jakiekolwiek formy dyskryminacji?‎
  • Czy przestrzegane były prawa pracownicze?‎
  • Czy dostawca jest polecany do dalszej współpracy?‎


Ocena jest obliczana przez system na podstawie przyjętych algorytmów i przyznawany jest status kwalifikacji:

  • R, co oznacza, że firma jest ‎rekomendowana (ocena pozytywna) ‎– średnia punktów powyżej 4,
  • K, co oznacza, że firma ‎jest kwalifikowana (ocena pozytywna) – średnia punktów od 2,5 do 4 włącznie,
  • O, co oznacza, że ‎firma jest odrzucona (ocen negatywna) ‎– średnia punktów poniżej 2,5.


Grupa Budimex planuje rozszerzanie procedur należytej staranności w łańcuchu dostaw w ramach realizacji celów strategicznych związanych ze zrównoważonym rozwojem. W 2024 r. ma zostać opracowany i wdrożony Kodeks postępowania dla partnera biznesowego.

Dodatkowe informacje istotne z punktu widzenia kształtowania odpowiedzialnego łańcucha dostaw można znaleźć w rozdziale 5.2.


Tabela: Nowi dostawcy, którzy zostali poddani ocenie pod kątem spełniania kryteriów środowiskowych
[GRI 308-1]




Tabela: Negatywny wpływ na środowisko w łańcuchu dostaw oraz podjęte działania
[GRI 308-2]



Tabela: Nowi dostawcy, którzy zostali poddani ocenie pod kątem spełniania kryteriów społecznych
[GRI 414-1]




Tabela: Negatywny wpływ na społeczeństwo w łańcuchu dostaw oraz podjęte działania
[GRI 414-2]




[1] Ankietę dla kontrahentów, katalog wymagań wobec nich oraz zbiór oczekiwanych zasad postępowania można znaleźć na stronie: https://www.budimex.pl/pl/kontrahenci.