5. Społeczna odpowiedzialność w biznesie, 5.1. Polityki i odpowiedzialność

5.1. Polityki i odpowiedzialność

[GRI 2-23] [GRI 2-30] [ESRS S1-1] 

Źródłem sukcesu naszej firmy są jej pracownicy – ich wiedza, umiejętności i doświadczenie, ale także postawy odzwierciedlające wartości, które stanowią fundament kultury organizacyjnej Grupy Budimex (zob. rozdział 3.1.).

W ramach realizacji strategii ESG wobec kadry spółki postawiono przede wszystkim na budowanie zaangażowania, rozwój talentów oraz mobilność umożliwiającą ekspansję na rynki zagraniczne. Działania te wzmacniane są budowaniem atrakcyjnej oferty dla pracowników i kandydatów do pracy (wynagrodzenia, benefity, oferta rozwojowa) oraz efektywną komunikacją z tymi grupami, a także promowaniem różnorodności w zatrudnieniu.

Sposób, w jaki pracujemy, wynika z Regulaminu organizacyjnego Budimex SA. Zapisano w nim nie tylko schemat organizacyjny Budimex SA, ale także zakresy odpowiedzialności i zadania realizowane przez poszczególne biura.

Do najważniejszych dokumentów wewnętrznych, które mają znaczenie dla kształtowania warunków pracy w Grupie Kapitałowej Budimex, zaliczamy regulaminy pracy, regulaminy wynagradzania i premiowania oraz zakładowe układy zbiorowe pracy, które obowiązują w Budimex SA oraz Mostostal Kraków i którymi objętych jest łącznie 5007 pracowników [1], czyli 78% ogółu kadry Grupy zatrudnionej na rynku polskim. Zasadnicze znaczenie mają także dokumenty z zakresu gwarantowania praw człowieka oraz zarządzania różnorodnością, opisane odpowiednio w rozdziałach 5.2 oraz 5.3. W Grupie Budimex funkcjonują ponadto procedury i instrukcje operacyjne, regulujące m.in. kwestie związane z rekrutacją i zwalnianiem pracowników oraz organizacją i realizacją szkoleń i innych działań rozwojowych.




Zapewniamy funkcjonującym w Grupie związkom zawodowym, tj. Międzyzakładowej Organizacji Związkowej NSZZ „Solidarność”, pełną swobodę w korzystaniu z przysługujących im praw, a także ściśle współpracujemy z nimi w kształtowaniu wewnętrznych regulacji z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. Uwzględniamy także opinie zgłaszane bezpośrednio przez zatrudnionych, jak również wyniki badań ich zaangażowania. Kolejne takie badanie, przeprowadzone przez niezależnego dostawcę zewnętrznego zgodnie z opracowaną przez niego metodologią, odbyło się 2023 r.


Badanie zaangażowania pracowników 2023

Do badania, poprzedzonego kampanią informacyjną, zaproszono 6704 pracowników Grupy Budimex z Polski, Czech, Słowacji i Niemiec. Mimo że ankieta miała wyłącznie formę elektroniczną, odpowiedziało na nią ponad 4200 osób, co oznacza frekwencję na poziomie 63% (wśród pracowników umysłowych wyniosła ona 75%, wśród pracowników fizycznych 47%). Wskaźnik zaangażowania, a więc odsetek pracowników Grupy, którzy czują się zmotywowani do mówienia dobrze o firmie, kontynuowania zatrudnienia w niej oraz dawania z siebie więcej niż jest oczekiwane, wyniósł 39%.

Za mocne strony swojego miejsca pracy zatrudnieni uznali m.in. przywiązywanie przez pracodawcę dużej wagi do BHP oraz szybkie i skuteczne reagowanie na problemy w tej sferze. Ponadto pracownicy doceniają etyczne prowadzenie biznesu, relacje z bezpośrednimi przełożonymi (otwartą komunikację, sprawiedliwe traktowanie czy udzielanie koniecznego wsparcia) oraz relację w zespołach (dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, współpracę w realizacji celów). Obszary wskazane jako wymagające poprawy to m.in. dostęp do informacji o kierunkach działania, planach i wynikach, spójność celów w ramach różnych obszarów oraz zachowanie równowagi między pracą i życiem prywatnym. Po badaniu powołano trzy ogólnofirmowe grupy projektowe, a dodatkowo przeprowadzane są warsztaty pogłębiające wyniki ankiety, co umożliwi dobór optymalnych działań korygujących na poziomie lokalnym i centralnym.

[GRI 402-1]

Regulacje wewnętrzne z obszaru pracowniczego są modyfikowane w terminach przewidzianych przepisami (np. obligatoryjne 2 tygodnie na wejście w życie). Dobre praktyki przyjęte przez spółkę zakładają jednak, że każda zmiana poprzedzona jest akcją komunikacyjną, obejmującą co do zasady organizację dodatkowych spotkań, przygotowanie materiałów informacyjnych oraz list pytań i odpowiedzi dla zachowania jasności i transparentności działań.

Treść regulacji wewnętrznych, nie tylko z obszaru pracowniczego oraz zmiany w ich zapisach są zatrudnionym przekazywane w szczególności:

  • w ramach procesu onboardingu,
  • za pośrednictwem intranetu,
  • z wykorzystaniem tablic na budowach (dotyczy zwłaszcza dokumentów z obszaru BHP).

 


[1] Wszelkie dane dotyczące zatrudnienia przywołane w niniejszym raporcie wyrażone są w liczbie osób (stan na 31.12.2023 r.).