* Wskaźniki oznaczone gwiazdką „*” zostały poddane zewnętrznej weryfikacji przez niezależnego audytora.
Budimex: budowa najwyższej wieży kontroli lotów
W 2017 roku zakończyła się budowa wieży kontroli lotów w Pyrzowicach, obsługująca katowickie lotnisko. Ma ona za zadanie poprawić bezpieczeństwo ruchu lotniczego i jego płynność. Wieża liczy ponad 1800 m2 powierzchni, na której rozmieszczone zostały: pomieszczenie ze stanowiskami kontroli wieżowej i kontroli zbliżania, pomieszczenia techniczne i garażowe oraz zaplecze socjalne. Wokół wieży powstał system dróg wewnętrznych wraz z parkingami. Poziom operacyjny ulokowano na wysokości 42 m.
Układ budynku składa się z dwóch elementów. Część niska to dwukondygnacyjny budynek o konstrukcji słupowo-ścianowej. Część wysoka ma 45,75 metrów wysokości. Jej trzon zbudowany jest jako wspornik pionowy o przekroju poprzecznym prostokąta, z wydzielonym wewnątrz ciągiem dla windy oraz szachtami instalacyjnymi. Utwierdzenie trzonu stanowi płyta fundamentowa o grubości 1,8 m i o wymiarach w rzucie 17 x 17 m. W górnej części trzonu wykonstruowano wsporniki poziome na których oparto stropy części zasadniczej wieży. Zwieńczenie wieży stanowi dach stalowy. Wartość kontraktu to 20,22 mln zł netto.
Budimex: oddanie do użytku łącznicy Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki
Zrealizowana przez Budimex SA i Ferrovial Agroman SA łącznica kolejowa między przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki po ponad 2 latach została oddana do użytku w grudniu 2017 roku po 4 miesiącach prac i praktycznie w momencie wejścia w życie nowego rozkładu jazdy pojawiły się na niej pierwsze regularne pociągi. Dzięki nowej łącznicy możliwa jest bezpośrednia jazda pociągów na trasie Kraków Główny – Skawina i dalej Oświęcim oraz Zakopane. Dzięki łącznicy czas podróży z Krakowa do Zakopanego skrócił się o 15 minut.
Zakres robót budowlanych obejmował przebudowę układu torowego linii kolejowych oraz budowę nowej linii poprowadzonej na estakadach kolejowych pomiędzy przystankami osobowymi Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Przebudowane zostały również przystanki osobowe, drogi, sieć trakcyjna, urządzenia elektromagnetyczne i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, kable telekomunikacyjne oraz sieci wodno-kanalizacyjne, ciepłownicze i gazowe. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 190 mln zł netto.
Inwestycja ta jest jednym z istotnych elementów modernizacji krakowskiego węzła kolejowego, przyczyni się do rozszerzenia i wzbogacenia oferty transportowej oraz zwiększy atrakcyjność transportu kolejowego w aglomeracji krakowskiej. Łącznica jest jednym z głównych elementów Krajowego Programu Kolejowego.
Budimex: dokończenie budowy Zbiornika Racibórz Dolny
Budimex i Ferrovial Agroman 30 listopada 2017 roku zawarły umowę z Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Gliwicach na dokończenie budowy zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz Dolny na rzece Odrze. Zakres prac obejmuje budowę suchego zbiornika przeciwpowodziowego o długości 22,4 km i wysokości 11 m. Składać się będzie z zapory czołowej wraz z budowlą przelewowo-spustową doprowadzającą wodę do tzw. Odry Miejskiej, zapory lewobrzeżnej – 9,6 km i prawobrzeżnej – 8,8 km. Wykonane one zostaną w konstrukcji ziemnej. Całkowita pojemność zbiornika wyniesie ok. 185 mln m3.
Zbiornik wybudowany zostanie jako polder – suchy zbiornik wypełniany wodą tylko w okresie przechodzenia wód powodziowych. Ma on chronić ok. 2,5 mln mieszkańców dorzecza Odry – od Raciborza do Wrocławia. Wartość umowy to 903 mln zł brutto.
Budimex ma bogate doświadczenie w realizacji inwestycji hydrotechnicznych. Jako generalny wykonawca przebudował, między innymi: porty w Świnoujściu i w Szczecinie, Kanał Płonie przy Martwej Wiśle w Gdańsku czy Zbiornik Wodny Rydzyna.
Budimex: budowa gazociągu na Dolnym Śląsku
Budimex SA w konsorcjum z Mostostal Kraków SA w lutym 2017 roku rozpoczął budowę gazociągu wysokiego ciśnienia DN 1000 MOP 8,4 MPa na odcinku ZZU Czeszów – węzeł Kiełczów wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi. Gazociąg o średnicy 1000 mm i 32,5 km długości, przebiegać będzie na terenach rolniczych, leśnych i częściowo zurbanizowanych. To pierwszy tego typu kontrakt w historii Budimeksu.
Rok wcześniej Budimex jako jedyna firma spoza sektora gazowniczego przeszła pozytywnie wszystkie ogłoszone przez GAZ SYSTEM SA prekwalifikacje, uzyskała szereg certyfikatów oraz złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu, co pozwoliło firmie zaistnieć na rynku paliw gazowych. Realizacja obejmuje również budowę liniowych zespołów zaporowo-upustowych z układami obejściowymi w rejonie Miłonowic i na terenie węzła Kiełczów.
Dodatkowo konsorcjum wykonuje 28 bezwykopowych przejść przez przeszkody terenowe za pomocą przecisków i mikrotunelingu w rurach osłonowych DN 1200 i DN 1400 oraz 2 przekroczenia terenów cennych przyrodniczo metodą horyzontalnych przewiertów sterowanych (HDD) o łącznej długości 1250 m. Zakres realizacji obejmuje również nagazowanie i uruchomienie gazociągu. Wartość kontraktu opiewa na kwotę netto 63,79 mln zł, a łączny termin realizacji to 19 miesięcy.
Budimex: budowa drogi ekspresowej S5 Korzeńsko-Widawa
W październiku 2017 roku zakończyły się prace związane z zaprojektowaniem i budową drogi ekspresowej S5 Poznań – Wrocław na odcinku Korzeńsko (bez węzła) – węzeł Widawa Wrocław (od km 108+758 do km 123+700). Długość realizowanego odcinka to 15 km wraz z drogami wojewódzkimi i powiatowymi. W ramach kontraktu wykonano 2 węzły drogowe (węzeł Żmigródek i węzeł Żmigród), 14 obiektów mostowych, w tym jedną estakadę o długości 750 m, przechodzącą przez istniejącą linię kolejową relacji Poznań – Wrocław i Dolinę Baryczy oraz 2 miejsca obsługi podróżnych (MOP). Zakres prac obejmował także usunięcie kolizji z infrastrukturą PKP. Wartość inwestycji wyniosła 480,78 mln zł.
Budimex: rewitalizacja Placu Litewskiego w Lublinie
W maju 2017 roku zakończona została rewitalizacja Placu Litewskiego w Lublinie o powierzchni 35 tys. m2, której celem było wycofanie ruchu pojazdów na tym centralnym trakcie komunikacyjnym miasta z jednoczesnym podkreśleniem kontynuacji ciągu ulicy Krakowskie Przedmieście jako promenady spacerowej na odcinku od ulicy Kołłątaja do ulicy Kapucyńskiej. Podczas rewitalizacji zachowano historyczny układ przestrzenny Placu z dwiema częściami ogrodowymi i częścią środkową – otwartą przestrzenią rekreacyjną z fontanną. W głównej jego części powstał interaktywny kompleks urządzeń wodnych z możliwością organizowania pokazów multimedialnych. W osi promenady Krakowskiego Przedmieścia wykonano dodatkowo siedem fontann. Centralna część placu została wyłożona kostką granitową. W ramach inwestycji Budimex przeniósł również m.in. Pomnik Nieznanego Żołnierza oraz zrewitalizował tereny przyległe do Placu Litewskiego – Plac Krąpca i Plac Czechowicza. Całkowita wartość inwestycji wyniosła 42,89 mln zł.
Budimex i Mostostal Kraków: budowa Wydziału Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego
W ramach inwestycji zlokalizowanej na terenie Kampusu 600-lecia Odnowienia UJ w Krakowie, Budimex w konsorcjum z Mostostalem Kraków wybudował Wydział Chemii UJ, stanowiący kompleks siedmiu 3- i 4-kondygnacyjnych budynków dydaktyczno-naukowych oraz dwupoziomowego parkingu wraz z podziemnym zbiornikiem retencyjnym. Budynki zostały podzielone na część dydaktyczną z biblioteką, salami seminaryjnymi, aulami i laboratoriami studenckimi oraz na część naukową z laboratoriami badawczymi. Wszystkie laboratoria zostały wyposażone w najwyższej klasy urządzenia badawcze oraz meble. Powierzchnia użytkowa budynków to 31 tys. m2, ich łączna kubatura to 156 tys. m3. Budowa zakończyła się w kwietniu 2017 roku, a łączna wartość projektu wyniosła 156,74 mln zł.