* Wskaźniki oznaczone gwiazdką „*” zostały poddane zewnętrznej weryfikacji przez niezależnego audytora.
[102-16], [103-1], [103-2], [103-3], [406-1]
W Grupie Budimex we wszystkich spółkach objętych raportem od 2010 roku obowiązuje Kodeks Etyki. Jego zadaniem jest wyznaczanie zasad mających na celu przeciwdziałanie jakiejkolwiek formie nieetycznych zachowań, w tym korupcji i łapownictwu oraz wszelkim formom dyskryminacji. Kodeks Etyki obowiązuje wszystkich pracowników oraz kontrahentów Grupy.
Zasady Kodeksu Etyki Grupy Budimex:
Za przestrzeganie zapisów Kodeksu Etyki i monitorowanie zgodności standardów etyki zawodowej z zasadami Kodeksu Etyki odpowiedzialna jest Komisja ds. Etyki, powołana przez Prezesa Zarządu, w składzie:
Co roku sporządzany jest raport z działalności Komisji Etyki, który jest następnie przekazywany Zarządowi oraz Komitetowi Audytu Rady Nadzorczej.
Komisja Etyki wspiera wdrażanie, zarządzanie i monitorowanie Polityki Compliance, która została wprowadzona we wrześniu 2017 roku (z mocą obowiązywania od daty opublikowania jej na wewnętrznej platformie intranetowej, czyli 31.10.2017 r.) i obowiązuje w całej Grupie Budimex. Polityka Compliance oznacza „zapewnienie zgodności działalności organizacji z obowiązującymi przepisami prawa, normami oraz regulacjami wewnętrznymi, mające na celu: zapobieżenie naruszeniom dobrego imienia i reputacji organizacji, minimalizowanie ryzyk wystąpienia strat finansowych, związanych z działalnością organizacji niezgodną z prawem albo z regulacjami wewnętrznymi, jak również ograniczenie ryzyka narażenia organizacji na odpowiedzialność cywilną, administracyjną albo karną”. Stanowi ona również o tym, że poszanowanie prawa i etyki w biznesie jest jedną z kluczowych zasad działalności Grupy Budimex. Główne zasady Polityki Compliance to:
Jednocześnie Polityka wprowadza tzw. System Compliance, mający na celu prawidłowe wdrożenie i realizację wewnętrznych regulacji. Nadzór nad prawidłowym stosowaniem i przestrzeganiem Polityki Compliance sprawuje powołany w tym celu przez Zarząd Spółki Koordynator ds. Zgodności oraz Zastępca Koordynatora ds. Zgodności, jak również utworzony na wniosek Koordynatora ds. Zgodności Komitet Zgodności, w skład którego wejdą przedstawiciele każdego pionu organizacyjnego Spółki. Koordynatorem Komitetu jest Członek Zarządu, Dyrektor Pionu Prawno-Organizacyjnego.
Z nieprzestrzeganiem Kodeksu Etyki oraz Polityki Compliance wiążą się przede wszystkim ryzyka natury prawnej i reputacyjnej. W przypadku stwierdzenia niezgodności, możliwe są również straty finansowe i konflikty interesów.
Z prowadzeniem działalności biznesowej zgodnie z zasadami etyki, wiąże się również bardzo ważne zagadnienie zarządzania różnorodnością. Różnorodność i otwartość są wartościami, zgodnie z którymi muszą być podejmowane decyzje biznesowe oraz prowadzona jest polityka zatrudniania w Grupie. Nietolerancja i dyskryminacja to ryzyka, która zagrażają integralności Grupy, dlatego Spółka Budimex SA wdrożyła Politykę Różnorodności, polegającą na równym traktowaniu ze względu m.in. na płeć, wiek, niepełnosprawność, stan zdrowia, rasę, narodowość.
W ramach Polityki Różnorodności, Budimex zobowiązał się do tworzenia atmosfery i kultury organizacyjnej, która zapewnia poszanowanie dla wszelkiej różnorodności. Polityka Różnorodności dotyczy również obszaru rekrutacji, dostępu do szkoleń i awansów, wynagrodzeń, godzenia obowiązków zawodowych z życiem prywatnym, ochrony przed mobbingiem i nieuzasadnionym zwolnieniem.[1] W 2017 roku nie zostały potwierdzone przypadku dyskryminacji. W celu sprawnego zarządzania polityką wprowadzony został tzw. monitoring antydyskryminacyjny oraz antymobbingowy oraz system narzędzi edukacyjnych, szkoleń i warsztatów. Co roku rezultaty prowadzenia tej Polityki są raportowane do Zarządu.
Karta Różnorodności
Od listopada 2016 roku Budimex jest jednym z sygnatariuszy Karty Różnorodności. To międzynarodowa inicjatywy, od kilku lat obecna Wstępując do tego grona, zobowiązaliśmy się do równego traktowania wszystkich swoich pracowników oraz do zapobiegania jakiejkolwiek dyskryminacji w miejscu pracy ze względu na płeć, wiek, narodowość, niepełnosprawność, orientację seksualną, czy wyznanie. O modelu zarządzania różnorodnością informowani są również klienci, partnerzy biznesowi, akcjonariusze, dostawcy i podwykonawcy.
[103-1], [103-2], [103-3]
Każdy pracownik może w sposób osobisty lub anonimowy zgłosić zauważone naruszenie Kodeksu lub Polityki Compliance do Członków Komisji ds. Etyki lub Koordynatora ds. Zgodności, jego Zastępcy lub Członków Komitetu Zgodności pisemnie na adres ul. Stawki 40, 01-040 Warszawa lub drogą elektroniczną na adres etyka@budimex.pl lub compliance@budimex.pl. Do skrzynki mają dostęp wyłącznie uprawnieni do tego członkowie Komisji ds. Etyki lub Komitetu Zgodności. Uruchomiony został także telefon alarmowy Compliance +48 789 404 104. Zdarzają się również zgłoszenia wpływające poza tym systemem, wówczas przekazywane są one bezpośrednio do odpowiednich osób.
[103-3], [205-3]
Wszystkie zgłoszenia są rozpatrywane z zachowaniem standardów poufności i mogą być podstawą do opracowania działań usprawniających i naprawczych. Każdy przypadek naruszenia jest pisemnie odnotowywany z rekomendacjami lub wytycznymi do podjęcia dalszych działań przez daną komórkę organizacyjną. Koordynator ds. Zgodności analizuje we współpracy z Komitetem Zgodności i/lub Biura Kontroli Wewnętrznej każde zgłoszenie, jeśli wyrazi taką wolę i zapewnia o braku konsekwencji służbowych związanych z faktem zgłoszenia. Jest zobowiązany również przekazywać raporty z zawiadomień do Zarządu i Rady Nadzorczej z podaniem informacji, jakie działania zostały podjęte w celu wyjaśnienia danego zgłoszenia (nie rzadziej niż za okres trzech miesięcy). Dodatkowo Komitet Audytu Rady Nadzorczej ma prawo żądania takiego raportu za dany okres. W 2017 roku wpłynęło 5 zgłoszeń nieprzestrzegania zapisów Kodeksu Etyki i/lub Polityki Compliance w Grupie Budimex, z czego trzy okazały się potwierdzone, jednak żadne z tych zdarzeń nie doprowadziło do strat finansowych w Grupie Budimex.
Lista zgłoszeń naruszeń Kodeksu Etyki / Polityki Compliance w 2017 roku:
Wszelkie informacje na temat Kodeksu Etyki i Polityki Compliance są dostępne w Budinecie − intranecie Grupy. Każdy nowy pracownik Grupy Budimex zapoznaje się z Kodeksem Etyki. Od 2016 roku etyka jest elementem cyklicznych szkoleń dla pracowników, a w przyszłości planowane są pełne cykliczne szkolenia w tym zakresie.
[1] Również Regulamin Pracy Budimeksu gwarantuje poszanowanie praw człowieka oraz przeciwdziała dyskryminacji w sferze zatrudnienia.